Voor wie is de rechterstoel van Christus (II Kor. 5:10) bestemd? Wat denkt u? Voor ongelovigen ... nee, voor ons! Voor Christenen zoals u en ik. Vreemd, zegt u misschien, wij zijn toch gered, onze zonden zijn toch vergeven door Zijn offer aan het kruis waar Hij stierf en de straf die voor ons bestemd was wegdroeg. Waarom dan nog een rechterstoel, kunnen wij dan toch nog veroordeeld worden?

Ik spreek wel eens mensen die zeggen “makkelijk hoor dat geloof van jou, je kunt zondigen wat je wilt want je bent toch vergeven”. Ze denken dat geloof een vrijbrief is voor een leven naar eigen keuze zonder rekenschap te hoeven afleggen. Als u dat ook denkt dan moet ik u teleurstellen. Wanneer wij Jezus aannemen als onze Heer en Verlosser dan doen wij dat, als het goed is, uit liefde. Dan willen wij Hem die wij liefhebben niet kwetsen, niet teleurstellen, dan leven wij (met vallen en opstaan) naar Zijn wil, niet omdat het moet, uit angst maar uit liefde in het besef dat waar wij falen Hij de straf voor ons wegdroeg. Daarom is het ook belangrijk om onze zonden, ook de “kleine”, aan God te belijden, door ze uit te spreken zullen wij ze niet zo lichtvaardig nogmaals begaan. En ja, ze zijn vergeven, allemaal, de voorgaande, de huidige en de toekomstige!

Hoe zit het dan nog met die rechterstoel? Er zijn twee soorten oordeel: VERoordeling en BEoordeling. Een oprechte Christen wordt nooit VERoordeeld maar wel BEoordeeld (I Kor. 3:11-15). Onze daden hebben consequenties, zowel de daden die wij doen als de daden die wij hadden moeten doen maar nalieten. Het loon daarvoor krijgen wij uitgekeerd voor deze rechterstoel, onze daden zullen worden gewogen en hopelijk niet te licht worden bevonden. Het maakt dus wel degelijk uit hoe wij leven, met welke intentie wij de dingen aanpakken, uit liefde voor Hem, ja, maar ook uit liefde voor onze naasten. Geloof is dus GEEN vrijbrief om maar wat aan te rommelen omdat we toch niet veroordeeld zullen worden, bovendien vraag ik me af of aanrommelen wel iets met geloof/liefde te maken heeft of dat dat meer te maken heeft met de arrogantie van zelfoverschatting en te weinig besef van wat het God kostte om ons te verlossen.

Een ware Christen wordt nooit veroordeeld, dat oordeel heeft Jezus voor ons gedragen maar een ware Christen wordt wel beoordeeld. Laten wij Hem dus niet teleurstellen en zo goed mogelijk naar Zijn wil leven. Ons loon hiervoor zullen wij van Hem zelf ontvangen. Waar dat loon precies uit bestaat ... ik weet het niet maar het zal ongetwijfeld heerlijk zijn want Hij die liefde is geeft altijd overvloedig (I Kor. 2:9)

 
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn