Kinderdoop, sprenkling, volwassendoop, overdopen en verantwoordelijkheden.

Lieve mensen,

Vandaag gaan we het hebben over dopen en over verantwoording nemen in ons leven.
Als kind word je al jong geconfronteerd met keuzes leren maken in je leven. Ouders leren hun kinderen voor de keuze mogelijkheden waar hun kind voor komt te staan en wat de concequenties zijn van de keuzes die ze maken.

In ons leven wanneer we jong zijn en dat is vaak in de eerste paar weken van ons leven kiezen veel ouders ervoor om hun baby te laten dopen. Dit is een traditie wat je in vele kerken ziet gebeuren en in veel families worden de baby's gedoopt. Dit wordt ook wel de kinderdoop genoemd en dit gebeurt al vele jaren. Generaties op generaties. Het is een soort van gewoonte zoals ik al zei, een traditie.
Maar waarom? Waarom laten ouders hun kinderen dopen. Vaak wordt er over gezegd, dus wordt ons geleerd, dat wanneer je kindje gedoopt is, dat het veilig is. Dat je kindje dan behouden is. Dit voelt dan zo voor de ouders. Ja het voelt zo, het voelt veilig.
Maar is het ook wel zo, want als dat waar zou zijn dan zou dat dus betekenen dat wanneer je je kindje niet laat dopen, je kindje niet behouden zou zijn. Realiseert u zich dat? Dus het komt er op neer dat wanneer je kindje zou sterven en niet gedoopt zou zijn, je kindje verloren zou zijn. Als u daar eens goed over nadenkt, wie zou God dan zijn. Dan zou God toch een afschuwelijke God zijn. Lieve mensen, dat kan toch helemaal niet. God, onze God, Schepper van het heelal, Schepper van hemel en aarde, Schepper van ons mensen en de God die liefde is, die zoveel van ons houdt, zou toch geen onschuldig kind naar de hel laten gaan omdat het niet gedoopt zou zijn? Zo is God toch helemaal niet. Dat zou toch raar zijn als God zoiets zou doen, dat klopt toch niet.
En dan alle baby's die sterven in de moederschoot, natuurlijk of door abortus, dat zou God toch ook nooit naar de hel laten gaan? Zo is God toch helemaal niet.

Maar laten we de Bijbel er eens op na slaan. Laten we eens kijken wat de Bijbel er over zegt. En mag ik u iets vragen. Wat heeft u gelezen in het Woord over de kinderdoop. Wat heeft u erover gevonden?
Lieve mensen, er staat in de Bijbel helemaal niets over de kinderdoop. Helemaal niets. De kinderdoop bestaat ook helemaal niet. De kinderdoop is niet van God. Het is geen doop. Het is een sprenkling. God vraagt ons niet om onze kinderen te laten dopen. Wat wel in de Bijbel staat is dat Jezus zegt: laat de kinderen tot mij komen en verhinder ze niet. Daarin zit een opdracht voor ons. Om de kinderen over Jezus te vertellen en dat ze altijd bij Jezus mogen komen. Maar er staat niets beschreven over de kinderdoop.

Nu denkt u misschien maar wat doen ze dan in de kerk met hun baby's, ze worden todh gedoopt? Dat gebeurt toch al jaren? Lieve mensen, dopen is dat je het watergraf in gaat en opstaat en een nieuw leven hebt. Wanneer je Jezus al je Verlosser hebt aangenomen, dus als je wederomgeboren bent geworden, is het gevolg dat je je laat dopen. De waterdoop ook wel genoemd. En wat er in kerken gebeurt met baby's dat is een sprenkling. Op zich een mooi gebaar maar het is niet Bijbels, het is niet van God.

Mensen die er voor kiezen om zich te laten dopen wanneer ze Jezus hebben aangenomen als hun Verlosser en de sprenkling als baby hebben gehad krijgen vaak de opmerking dat zij zich laten overdopen. Omdat de kinderdoop zo traditioneel is en ouders en andere familieleden er zoveel waarde aan hechten, kan er vaak veel opstand zijn. 
Wanneer men kiest zich te laten dopen, dus wanneer jij voor Jezus kiest, God dus gehoorzaamt, kan je inderdaad veel tegenstand krijgen, maar de vraag is hoe ga je ermee om.
Ik wil u dan ook zeggen dat overdopen, net als de kinderdoop, helemaal niet bestaat. Je wordt niet overgedoopt, je wordt gedoopt. Overdopen en kinderdoop bestaat helemaal niet. Het is eigenlijk maar gebakken lucht.

Wij zijn verantwoordelijk voor ons leven. We zijn enkel aan God verantwoording verschuldigd. Hij heeft ons het leven gegeven en wat je met je leven doet gaat enkel Hem iets aan. Wij hebben als christen niet te strijden tegen mensen, dus ook niet tegen familie. Het is een strijd in de hemelse gewesten. Iedereen die in opstand komt tegen iemand die zich laat dopen moet dat zelf aan God verantwoorden.

Vaak zitten wij mensen vast aan tradities en gewoontes. Maar God vraagt ons om Jezus te volgen en om Hem te vertrouwen om met Hem een relatie aan te gaan. Dus geen religie maar een relatie en in die relatie met God kan je jezelf met Hem goeie gewoontes aanleren die Hij van je wilt want het is goed om gedicsciplineerd te zijn.
Wanneer je kiest voor Jezus, dus Hem als Verlosser aanneemt, kies je ook om Hem te volgen en dat zal niet altijd makkelijk gaan, want een weg met Jezus is de smalle weg, de weg naar het leven, maar ook een leven met strijd. 
Jezus zelf zei dat we het zwaar te voorduren krijgen maar dat Hij de wereld heeft overwonnen. In ons leven mogen we weten dat we nooit alleen zijn. Jezus gaat ons voor, Hij wil onze Leidsman zijn. Onze strijd in ons leven mogen we aan Hem geven, Jezus zelf zal voor ons strijden.

Misschien vindt u het allemaal ver gaan, Jezus aannemen als Verlosser, je leven aan Jezus geven. Maar lieve mensen, dat is nou juist zo van essentieel belang. Wanneer u gelooft in Jezus dan is dat namelijk niet genoeg. De demonen geloven ook in Jezus, zij weten ook dat Jezus bestaat. Maar God vraagt ons om ons leven aan Jezus te geven, om weromgeboren te worden. God verlangt naar ons. Hij heeft ons Jezus gegeven voor onze zonden, omdat Hij ons voor Hem wilt winnen. God houdt van ons. God heeft ons, heeft jou en mij een liefdesbrief gegeven. En die liefdesbrief is de Bijbel en die Bijbel is goud waard. In die Bijbel kunt u ontdekken wie God is, hoeveel Hij van ons houdt en wat Hij van u wilt. Ja wat Hij van u wilt, want God verlangt naar u. Hij houdt van u en wil een liefdesrelatie met u. Al kent Hij u door en door, Hij wilt toch dat u alles aan Hem vertelt en u mag ook alles aan Hem vragen, wie Hij is en hoe Hij is. Er staat alles over Hem beschreven ook hoe groot Zijn liefde is voor jou.
Het lezen van de liefdesbrief, het ontdekken wie God is, is een spannende zoektocht, een zoektocht om eklaar te leren kennen, zodat er een vriendschap kan ontstaan, een hechte vriendschap zelfs, een liefdesrelatie.
En daarom is het van belang om Gods Woord te lezen zodat u Hem kan leren kennen en waarin u lezen kunt hoe Hij u wilt beschermen. Er staan in de Bijbel ook richtlijnern voor ons leven wat men ook weleens wetten noemt of geboden. Dit zijn Gods liefdesrichtlijnen om ons te beschermen.

Het is echter zo dat God zoveel van ons houdt dat wij vrij zijn om te kiezen dus ook vrij zijn om ons aan Zijn richtlijnen te houden. Deze richtlijnen beschermen ons dus. Maar wij zijn zelf verantwoordelijk of wij ons daaraan houden. Natuurlijk beschermt God ons maar als wij zelf door het rode licht rijden en er bebeurt een ongeluk zijn wij daar zelf verantwoordelijk voor en niet God.

Wij zijn dus vrij. Vrij om te kiezen. En wij hebben dus de Bijbel, onze levensgids en liefdesbrief. En dan hebben we ook tijd. En tijd is ook liefde. Maar wat doe je met je tijd? 
Wanneer je je leven aan Jezus hebt gegeven weet je dat jouw leven, maar dat ook jouw tijd, van Hem is. Bepaal je dan ook met Hem wat je doet met je tijd? Hoeveel tijd je waaraan besteed? Overleg je dat met Hem? En als je daar goed over na denk, klopt je leven dan nog wel, doe je dingen met je tijd die God van je zou willen? Je werk? Het is goed als je werkt en als je werkt vraagt God ook van ons doe het alsof je het voor de Heer doet. Maar de plek waar jij werkt, is dat nog wel de plek waar de Heer wil da je werkt? Misschien wel. Misschien niet. Of je studie? Past die wel bij jouw leven met wat God van jou wil? En je vrije tijd waar je besteed je dat aan en met wie ga je om? Allerlei vragen wat altijd goed is om te bedenken. Bij alles wat je doet is het belangrijk je af te vragen of het is wat God van je wilt. Ook wel gezegd: What Would Jesus Do? WWJD.
En daarbij komt dus kijken dat je je verantwoording moet nemen als christen zijnde wat je dagelijks met je leven doet.

Ieder mens heeft talenten en ieder mens heeft een roeping. Wij zijn dan ook verantwoordelijk om te ontdekken wat onze roeping is. Wat wil de Heer van mij met mijn leven. Nu, op korte termijn, op lange termijn. Kijk naar je verlangens en denk na, zijn die verlangens in overeenstemming met wat God van je verlangt?
Er staat ook geschreven: "zoekt en je zult vinden". Het is nodig om te zoeken wat God van je wilt. Vraag het hem. Betrek Hem in alles in je leven. Hij zal je laten zien wat Hij voor jou heeft en waar Hij jou voor wil gebruiken.

God heeft ons nodig om Zijn liefde door te geven om Zijn licht te verspreiden. Hij houdt van jou en ook van ieder ander. Niet altijd van wat we doen maar wel van wie we zijn en wij zijn Zijn schepsels. Hij is onze Maker en wil dat Zijn liefde aan een ieder bekend wordt gemaakt.

Ontdek Zijn plan met jou, jouw reden van bestaan. Je leeft maar ene keer. Kom tot je doel met jouw leven. Je bent het waard.

Amen.

Miranda Vlieland

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn