Katwijk, 24 maart 2016

Wij zijn allemaal vluchtelingen.

Lieve mensen,

In deze periode van de laatste maanden, wordt er veel gesproken over vluchtelingen. Maar laten we eerst beginnen met wie wij zijn. Wij zijn mensen. Mensen van vlees en bloed. Mensen met gevoel. Mensen met ouders. En hoe zijn we hier gekomen? Hoe zijn we ontstaan?
Vaak wordt er door vaders gezegd tegen hun kinderen dat ze hun bij hun moeder hebben gemaakt. Maar beseffen vaders weel wat ze zeggen? Want de kinderen geloven dat, want zij nemen aan wat ouders tegen hun zeggen.

Lieve mensen, de Enige die leven kan maken, kan scheppen, kan creƫeren is God. Of het nu gaat om bloemen, insecten, huisdieren of bomen, andere planten, dieren en ook de mens, alles is door God gemaakt. Wij kunnen geen leven scheppen. Wij kunnen dat niet. Enkel God is de Schepper van hemel en aard en van ons mensen, dieren en planten. Alles wat leeft is door God geschapen en door niemand anders. Hem komt alle lof en eer toe.

Maar dan even over vluchtelingen. Wie zijn wij? Zijn wij Nederlanders? Zijn wij Europeanen? Zijn wij Amerikanen? Zijn wij Allochtonen? Het maakt niet uit waar wij zijn, wij zijn geboren daar waar God ons heeft laten geboren worden. En dan zijn er mensen die later in hun leven, of al heel jong, in een situatie komen, dat ze moeten vluchten uit hun land. Hoe erg is het. Kunnen wij mensen ons daar enige voorstelling van maken als we het zelf niet aan de hand hebben gehad. Als we zelf nooit in zo'n situatie hebben gezeten? 

Stel je voor dat er oorlog zij zijn in ons land en dat wij zouden moeten vluchten naar een rijker land. Zou jij vluchten naar zo'n land als jij leeft in angst in een oorlogsgebied? Zou jij niet naar een land vluchten waarvan je denkt dat je daar een toekomnst op kunt bouwen? Als je al jaren leeft in angst en alles achter moet laten, wat al een hele stap is, zou jij dat doen? Of zou je bijven met de zekerheid dat je spoedig zou kunnen sterven? Wij kunnen in ieder geval niet voor een ander bepalen en over een ander oordelen.

Maar hoe kijkt God ernaar? Want daar hebben we het nog niet over gehad. Wij zijn dus allemaal door God geschapen. Wij zijn dus allemaal voor God evenveel waard. Hij heeft ons allemaal gewild. Hij is onze Schepper en heeft ons allemaal geschapen en voor ons allemaal heeft Hij Jezus laten sterven voor onze zonden om ons vrij te kopen. We zijn gekocht en betaald en we zijn dus van allerhoogste waarde.

Maar nu wat anders. En dan het geestelijke. Hoe lang zijn wij hier op aarde? Hoe lang hebben wij te leven? Rare vraag misschien , maar wel essentieel. 
Wij zijn als we Jezus aannemen als Verlosser, kinderen van de Allerhoogste. We zijn koningskinderen en hebben het eeuwige leven. En als Zijn kinderen weten wij dat wij vluchtelingen zijn. Ook al zijn wij Nederlanders. Ons thuis is de hemel. Wij zijn tijdelijk hier op aarde. We zijn hier op doorreis. We zijn hier op aarde geboren en wij gaan ooit eens sterven en dat is zeker. Maar is dat onze zekerheid? Is onze zekerheid niet Jezus Christus? Dus dat wij de keuze maken voor Jezus? Onze zekerheid op Hem stellen? Op Jezus?

Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven. De weg naar de Vader, de weg naar de hemel.
Lieve mensen, wij zijn allemaal vluchtelingen. Allemaal. Zelfs in ons eigen land. En we moeten met alle buitenlanders en vluchtelingen zien te leven. Met elkaar leren omgaan. Er voor elkaar zijn. Dat wil niet zeggen dat we iedereen binnen moeten laten in ons land. Mensen horen wel echte redenen te hebben om hier heen te komen, die wettelijk toelaatbaar zijn. Mensen die hier komen voor gelukszoekers of om terrorisme te brengen, hoeven we niet toe te laten uiteraard.

Lieve mensen, we overdenken de lijdensweg van onze Here Jezus Christus, onze Heiland en onze Verlosser. Kent u Jezus al? Heeft u Jezus al aangenomen al uw Verlosser?
Jezus leeft en Hij is opgestaan en dat mogen we met Pasen vieren. Jezus wil ook in uw hart komen wonen en wil uw Leidsman zijn en voor u zorgen. Hij wil dat u uw vertrouwen in Hem stelt. Hij is de Enige die echt te vertrouwen is.

Mensen stellen teleur, maar Jezus nooit. Enkel bij Hem is er zekerheid.
Lieve mensen, Jezxus houdt van u. Hij wil uw Verlosser zijn. Jezus heeft de prijs voor u betaald. Voor al uw zonden. U bent door het bloed van Jezus vrijgekocht. Jezus verlangt naar u en wil uw Heiland zijn.
Ik hoop en bid dat als u nog niet voor Jezus hebt gekozen, u Hem aan zal nemen als uw Verlosser en Bevrijder. Hij houdt van u.

Veel liefs en Gods zegen,

Miranda Vlieland
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn